WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

tisdag 22 februari 2011

Woman in Red och Flickornas dag 3 mars!

Jag hoppas ni inte missar kampanjen
Woman in Red
Hjärt och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor 45+, 10 ggr vanligare än bröstcancer.

Genom att köpa en sko-pin visar du ditt stöd för kampanjen och bidrar med 40:- till forskningen.

En annan dag står för dörren som är Flickornas dag - Hinamatsuri - prinsessfest.
Östasiatiska museét uppmärksammar detta i år och har en utställning av Hina dockor som öppnade 19 februari.

3 mars varje år firas flickornas dag i Japan. I hemmen ställer man upp en trappa med dockor, miniatyrmöbler och mat.
På översta trappsteget sitter en kejsare och kejsarinna, med sig har de ett följe med hovdamer och musiker. Enligt traditionen är dockorna omtyckta samlarobjekt gjorda i porslin och med kläder av siden. I utställningen visas hina-dockor ur museets samlingar.
HÄR kan du läsa mer om högtiden i Japan.


1 kommentar:

  1. typ alla som kom in på jobbet frös . Jag vill med att det ska bli värme så vi får testa altan nu när vi glasat in den :)

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...