WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 11 juni 2014

Jag lever och skäms

Oj, vad tiden springer...
Inget inlägg sedan 29 mars, jag skäms.
Men det har varit lite mycket på sistone. 
På min utbildning har vi haft en utställning på Hemslöjden i Linköping  och arbetat med uppsats.
 Min tjärdoftande matta


Och sedan är det ju det här med trädgårdsarbete...det tar en del tid, men är så kul!
Hittade en bild från första sommaren 2010 när vi byggde huset...
Det var ingen fröjd för ögat!
 Förra sommaren såg det ut så här
 Och just nu så här!
Känns ganska bra att se vad man kan åstadkomma  :-)
Ett av årets projekt är att få till en gräsmatta här, så att det blir grönt hela vägen runt altanen.
Jordhögen på dryga 13 ton är snart ett minne blott ;-)

I änden av trädgården, så långt vi kommit...vilket så småningom blir mitt i densamma,
 har Matilda och jag en idé om en pergola/paviljong.
En idé är att köpa en färdig typ någon av dessa...
Från Clas Ohlson
 Från IKEA

Allra helst skulle jag vilja få till något sånt här. Har några döda träd i vår skog som skulle kunna användas :-)
 Bilder från theownerbuildernetwork.co

Annars så var jag reservatsvärd förra helgen på Kopparholmarna i skärgården utanför Arkösund.
En pärla som tidigare var militärområde, men sedan 2012 är ett naturreservat inkluderat ett 10 tal öar och skär.
Det är helt underbart där och en helg var alldeles för kort för att riktigt upptäcka de två öarna Östra och Västra Kopparholmen.
Jag fick i alla fall se vilken varierad natur de har och fick njuta av den friska havsluften, utsikterna och trevliga besökare.
Här följer en radda vyer därifrån.
Om ni har möjlighet i sommar så rekommenderar jag ett besök.
Från Midsommar o fram till 10 augusti är utställningen i storstugan öppen med många intressanta filmer från havets djup. T.ex. vrakdyk och växtliv i havet.
Även en fågelmonter där ni kan testa era fågelkunskaper :-)

Info vid hamnen
 Vandringsleder väl utmärkta.

 Mycket liljekonvaljer på flera ställen på båda öarna.
 Svanfamilj
 Vy från Västra hamnen till Östra Kopparholmen 
 Spår efter mänskligheten, läs militären.
 Vindskydd vid liten vik perfekt för landstigning med kajaker.
 Vy ut mot farleden
 Vy från köksfönstret
 Badvik
Utsikt från toppen av Västra Kopparholmen mot Östra. Mitt i bild uppe på berget ligger toppstugan, där utställningen är och där jag bodde.
 Lär dig om fåglar
 Kolla på ca 80 filmer via den interaktiva skärmen.
 Så här ser öarna ut från ovan. Blå pricken husets placering, min position.
 Info om utställningarna på Kopparholmarna och i Arkösund.
 På väg hem igen!

Nej nu måste jag ut och skyffla jord, så det blir någon gräsmatta i år :-)

Long time no see, I am ashamed.
Have had a lot to do with my studies and with the garden.
Last weekend I spent at the islands Kopparholmarna where I was reserve host.
The islands are former military area but now it´s a nature reserve.
I enjoyed it very much but to short time to explore it all. 
I hope to come back :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...