WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

lördag 27 april 2013

Studieresa Kinna, hantverksmarknad och vinnare.

I tisdags tog en buss med oss studenter till Kinna, strax söder om Borås.
Svenska textiliers mecka!
Först fick vi en rundtur hos Ludvig Svensson som haft sin produktion igång i dryga 125 år.
De väver inredningstextilier som gardiner och möbeltyger.
Numera är deras största kunder institutioner, större företag, hotell och liknande.
Dock är deras största produktion växthustextilier, som reglerar temperatur och ljus.
Dessa tillverkas i en slags virkmaskin, som jag ej har något foto på då den är "top secret".
Många trådar att hålla reda på...
 ...smidigt att varpa så här :-)

Så här fint kan det bli

Detta tyg känner ni nog igen om ni rest med Stockholms lokaltrafik. 

På dessa trummor placeras garnrullarna som ska färgas...
och de placeras i dessa färggrytor.
 Voilá! Färgat och klart! Det tar ca 2-4 timmar i grytan beroende på kulör.
 Så här kan de olika tygerna se ut.

Efter lunch på Stadshotellet i Kinna for vi vidare till Kasthall, mattfabrik med anor 120 år bak i tiden.
De var mycket stora inom heltäckningsmatteproduktion fram till debatten om dess påstådda faror, som orsakerna till astma och allergi. Numera vet man att ullmattor tvärtom är bra för inomhusmiljön då de binder dammet. Kasthalls produktion av heltäckningsmattor ligger numer utomlands. 
All produktion av tuftade och vävda mattor i fabriken i Kinna sker efter beställning.
I mattarkivet finns sparade provbitar från 1950-talet fram till nu.
Några prover på display. 
 En del av provlagret

Så här snygga skyttlar far som projektiler i vävstolarna.
 Linvarp som blivit över och som säljs i fabriksbutiken.
Lite av det kom med i min shoppingkasse ;-)
 Närbild på en snygg matta...
  
och en annan. 
 Här tuftas det mattor med robot, eftersom tufta för hand sliter för mycket på kroppen och därför inte får göras mer än några timmar per dag enligt arbetsmiljöverket.
 När mattorna är kontrollerade och klara för leverans, spikas de fast i golvet och slätas ut för hand med strykjärn, därav knäskydden i bild ;-)
 På lagret med garner kunde inte denna låda undgå mina skarpa ögon.
Majoriteten av ullgarnerna tas från Italien och Nya Zeeland och lingarnet från Normandie, Frankrike.

I Kasthalls fabriksbutik handlade jag svart och grönt lingarn, linvarp och typ jeanstygs remsor.
Dessa jeanstygsremsor ska bli en virkad matta eller två.

I veckan har vi som studerar på Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet haft en vårmarknad i Keyhuset.
Några av sakerna jag gillade extra mycket var dessa.

Nils Folkers Ljuslyktor

Helena Ilkes trädelstenar

 Marie Lundgrens tygklädda broscher och örhängen. (urusel bild tyvärr)

Tommy Anderssons läderhantverk.

 Jag ersatte min slitna myntbörs från Kina med denna snygging :-)

Och så var det dags att utse vinnaren i Remake Ikea tävlingen.
Det blev ingen mindre än Pysseliten,
 som med sitt bidrag, tog hem segern.
STORT GRATTIS!
En bok kommer hem till dig :-)


This week I´ve been visiting the textile-mecka in Sweden.



1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt att få gå och titta på allt sånt! Mycket intressant!
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...