WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 5 september 2012

Vad ska du bli?

Ja, den frågan har man fått några gånger.

I dag hade vi vår första lektion med Jan, en lika sympatisk lärare som alla andra vi hittills stött på i utbildningen.
Bland det första han tog upp var om vi fått just den frågan :-)
Han sa att den är lite gammal...nu för tiden BLIR man ingenting ;-)
Det vi skulle kunna säga oss bli är kulturarbetare av något slag, men likväl tänker jag att vi är vårt eget varumärke!
Vi ska helt enkelt bli oss själva ;-)

Jan kommer att leda seminarieserien "Jag - skapandet, tingen och omvärlden"
Något jag ser fram emot mycket :-)

Lektionen idag med Jan innebar att vi skulle reflektera över vad som är KULTUR.
Och vad är då kultur? 
Färg, mode, krig, design, graffiti, arkitektur, klotter, konst, IKEA, idrott, mat mm.

Vi kom fram till att allt är kultur...utom då naturen, med en viss reservation, då vi numera har påverkat den största delen natur som finns på vår jord!
BESKRIVANDE KULTURBEGREPP = alla spår av tänkande och görande
VÄRDERANDE KULTURBEGREPP = vad etablerade institutioner kallar kultur
Vilket betyder att det som vi en gång betraktat som skräp, idag eller senare kan vara "finkultur" 

Ja, jag skulle kunna gå igång och dra mina åsikter om design och konsthantverk, men det tar vi en annan gång :-)

Nu till min vardag.
I går var vi ute i naturen igen, denna gång med ett stycke kol och papper.
Ett stycke kol är väl att ta i, då vi även hade kolpennor och sudd ;-)
Så här blev två av mina snabba teckningar.


Efter skolan svängde jag in på IKEA och införskaffade den sista biten bänkskiva till vår skåpsrad i sovrummet.
Äntligen är det klart!
Har haft lite funderingar om vi skulle ha skåp hela vägen.
Därav tidsomfånget från januari 2011 till nu, innan det blev klart.
 Där de blommiga lådorna står har vi ett centraldammsugaruttag = inget skåp :-)
Nu har vi en lång rad med förvaring och det är nästan fullt.

På eftermiddagen idag var det Kalasmottagning i Cloetta Center och där fick vi en massa smått och gott.
Pennor, godis, trosor??, kondomer!!!, rabatter, pasta, matlåda och presentcheck från ICA mm.

Nu måste jag fortsätta med projekt byråförvandling innan Trädgårdsonsdag börjar :-)

Today we had a lesson about culture that enjoyed me a lot and in the afternoon an event or student fair with lots of gifts.

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant om hur man definierar kultur, tycker jag.
    Ha det gott, Karla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Karla.
      Egentligen är allt kultur inte bara det som etablissemanget anser vara det. Finkultur särskilt!
      Bloggvärlden är just en sådan del av "etablissemanget" som av vissa anses vara "experter" medan jag själv tycker att de flesta är lite för opersonliga :-(

      Radera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...