WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

torsdag 6 september 2012

I Ångströmhuset bor Arwen

 I dag hade jag lite tid över medan jag väntade på att Vilhelm skulle sluta för dagen.
Så jag gick för att titta närmare på Ångströmska huset.
En spännande byggnad som ligger bakom Keyhuset och har en spännande inneboende ;-)
 Huset är ritat av Tham&Widegård arkitekter, uppfört av Akademiska hus och klätt med titanplåt.
Det enda i Sverige med just den fasadbeklädnaden.
Här kan du läsa om hur det gick till.

 Huset inrymmer nämligen Europas vassaste elektronmikroskop vid namn Arwen.
Döpt efter en alv i J. R. R. Tolkiens sagor.

Har lånat följande bilder från LiUs Facebooksida och de är från invigningen 26 oktober 2011.


Vill du läsa mer om själva mikroskopet och även se en film från invigningen kollar du HÄR.

Var också förbi Gamla Linköping och Anderska gården där Anderska Konsthantverk håller till.
De är föredetta studenter från SHF programmet (det jag går) som slagit sig ihop.
Bl.a. Daniel Henningsson som jag träffade i butiken och eftersom jag är en anings trollsländebetagen fick jag lov att köpa ett par trollsländor med mig hem.
Har tänkt att de ska hängas upp i ett fönster.
Daniel fixade till en tråd på varje så nu ska jag bara fixa fiskelina eller liknande för att få dem att sväva :-)


Today I had time to look closer at  Ångströmhuset.
Which houses the sharpest microscope in Europe.
I also made it to Gamla Linköping and Anderska Konsthantverk, where I bought two dragonflies :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...