WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

torsdag 1 september 2011

Greta Magnusson Grossman - arkitekt

Kvinna och arkitekt hör fortfarande till ovanligheterna.
Vilket jag tycker är trist och lite märkligt.
Jag hade gärna varit det, men för mig hängde det på att jag tycker matte är så trist.
Andra tekniska ämnen som fysik t.ex roade mig i skolan.
Kan i o f ha att göra med vilken lärare man hade osv.

Har nu fått upp ögonen för Greta, inte Garbo, utan Magnusson gift med Billy Grossman och utvandrad till Los Angeles 1940.
Förra året fanns en utställning på Arkitekturmuseet, som jag missade.
Läs HÄR.

Hon började som snickarlärling hos Kärnans möbelsnickeri i Helsingborg, sedan Högre Konstindustriella Skolan vid Tekniska skolan, numera Konstfack.
Studerade också utomlands.
Ett av hennes inredningsverk, lampan Gräshoppan. Stolen Solfjädern av Sanna Ros'en.
Hon hade inredningsfirman Studio på Sturegatan 1933-1939 då hon flyttade verksamheten till Beverly Hills.

Huset hon ritade till sig själv i Beverly hills.
För några år sedan köptes huset av designern Darryl Wilson.
Han har byggt om och till med hjälp av arkitekten Tony Unruh.
Mer om detta hittar du HÄR.

Se följande bilder:

















Gillar att de tillvaratagit mycket av det gamla och ändå skapat ett nytt hem.

Nu laddar jag för Formex på lördag, så nästa gång ni hör från mig blir det en första rapport därifrån :-)

1 kommentar:

  1. Vad fina saker! Hoppas att du får det bra på Formex idag! Jag var där i torsdags .-)

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...