WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

söndag 15 maj 2011

Rakubränning, trädgård och tävling!

I går var jag med på Rakubränning för första gången.
Det var jättekul och spännande.
Raku kommer ursprungligen från Japan.

Den keramik vi brände har tidigare skröjbränts i en vanlig keramikugn och vi har glaserat dem.


Nu var det dags att bränna dem i en vedugn utomhus i ca 910° så glasyren smälter och sedan flytta över dem i tunnor med halm, sågspån mm. som tar eld.

När glasyren smält tar man ut godset
 Håller det i luften tills det klingar...
Sedan ner med det i ex. sågspån som tar eld alt. får man tända på spånet.

När det brunnit ett tag tar man ur godset och låter det kallna i luften och sedan ev. i vatten. Det får dock inte kallna för fort då kan det spricka.
 Så här såg mina alster ut före putsning


När det kallnat tvättar man av all sot med svinto och alla vackra färger / krackeleringen kommer fram.
Se här.
 Fågeln blev jag så nöjd med!

Här är lite av mina keramikvänners alster

I dag blev jag klar med gruset i min trädgård, ska bara fylla på lite i gången från huset.
Så här ser det ut nu


På bilden ovan står jag i min blivande damm ;-)





Ni missar väl inte tävlingen där ni kan vinna en tavla!
The Kiss av Gustav Klimt

HÄR!


I morgon presenterar jag vinnaren i Cult Design tävlingen.
Välkommen åter!

2 kommentarer:

  1. Häftigt ! Har aldrig sett tidigare ;)
    Jätte fin Lilla fågelblå !
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Spännande med planteringen kringa de stora stenarna o med en fin bänk att sitta och vila med blicken på.

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...