WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

lördag 7 januari 2017

Containers - Grand designs - Graceville

Ett program som jag försöker hinna med att se på kanal 9 är Grand Designs. Husbyggen av det lite udda slaget.
Det senaste jag sett, handlade om ett containerhus bygge i Brisbane.
Efter att Brisbane drabbades av översvämningar 2011 är de boende i området, uppmanade att bygga sina hus upphöjda på stolpar eller liknande för att deras försäkringar ska gälla vid framtida katastrofer.

Översvämningen 2011 känner jag till alltför väl då Kim Munro, arkitekten som ritade vårt hus kommer därifrån.
Så här skrev Kim när jag kontaktade honom och undrade hur hans familj hade det:
"Myself and my family are all ok, the floods have been relentless and Warwick is still flooded. All the roads leading into Warwick are under water, meaning that currently Mum is stuck out at home whilst Alister and Dad are stuck in town. Looks like they will be separated for a few more days. I just hope that there is enough food and wine in the fridge at home to keep mum occupied. 

You may have seen the images of Toowoomba (only 1 hour from Warwick), yesterday there was an ‘inland tsunami’ that swept down the main street washing away cars and killing quite a few people, last reports were 8 dead and 50 missing. It’s so close yet still seems unreal. Brisbane CBD is under at the moment, all of my friends were evacuated from their offices yesterday. "


Allt gick väl för Kims familj som återsåg varandra efter några dagar.

Det gick bra även för Todd och Di Miller, men för deras hus gick det illa. Dessutom täckte inte deras försäkring skadorna. Då fick Todd idén att bygga ett hus av containers där bottenvåningen skulle vara så översvämningssäker som möjligt och inte så inredd eftersom inget försäkringsbolag skulle försäkra den våningen.




 De byggde huset av 31 containers och lyckades hålla kostnaden för huset nere.
Totalt 575.000 AUD$ ca 3,800,000 SEK.
Det var väl värt investeringen då de 2014 sålde huset för dryga 9 milj SEK.
HÄR kan du läsa om det hela.
Film från You Tube.



Här har jag bloggat om containerhus tidigare och även i min gamla blogg HÄR.

This post features a container house in Brisbane, Australia. Hope you enjoy it!
SparaSpara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...