WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

tisdag 22 januari 2013

Husvisning 2013 - del 2

Då var det dags för tur nummer 2.
Innan vi går nedför trappan vill jag visa en vy över vårt härliga vardagsrum.
Njuter av det varje dag och är så tacksam över att få bo här :-)
Mellan soffgruppen och matbordet, mitt i rummet är det förberett för en kamin, som var tänkt att vi skulle få till inför inflytten.
Tyvärr gick det inte att placera den kamin vi önskade där, en vridbar från Contura, var inte anpassad för att använda friskluft som tilluft och det är inte tillåtet att ta inomhusluft som tilluft i ett nybyggt hus.
Den lösning vi då får göra kostar mer än dubbelt så mycket som vår ursprungliga idé, så det får vänta.
Men fint kommer det bli :-)
 Tittar ner i köket också, som ligger under/bredvid trappan.
Ni ser kanske en lampa som lyser lite lila.
Det är Gröna lampan från Hasselfors garden, som jag fått för att testa.
En utvärdering med överraskning kommer längre fram :-)
 Då så då går vi ner.
 Här kikar vi mot kök och vardagsrum.
Bardisken omsluter köket och gränsar av så man slipper se röran från matbordet ;-)
Min idé med glasbetongen gör att det kommer in ljus över diskbänken och är ett rolig ersättning för kakel.

Under trappan har vi placerat förvaringsskåp, ugn, micro och kyl/frys.
Ugn och micro kommer från IKEA och Sidebyside från Samsung.

Induktionshällen kommer från IKEA och fläkten från Fjäråskupan.
Vi har en extern motor så vi slipper det mesta av fläkt(o)ljudet :-)
Längst bort har vi placerat diskmaskinen på bekväm höjd. Så smidigt vid i och urplockning.
Bakom köket ligger tvättstugan och bakdörren med kattlucka, där katterna, Simba, Sixten och Smulan, kan gå in och ut som de vill :-)
Jag valde samma skåpsluckor/lådor till kök och tvättstuga.
Det är för övrigt samma som vi har på lådorna längs snedvägen uppe i sovrummet.
Att välja samma eller liknande material uttryck i inredningen ger ett mer samlat intryck och ger ett lugn som jag uppskattar.

Här har vi också valt att ha maskinerna upphöjda allt för att underlätta arbetet.
Torktumlaren och tvättmaskinen kommer från LG.
Tvättmaskinen har ångfunktion vilket gör att man inte behöver tvätta allt utan kan fräscha upp kläder genom att ånga dem
Man kan också kombinera tvätt och ångning för att få bättre resultat utan att använda kemikalier :-)
 En titt åt andra hållet där vi har glasbetong in mot gästtoaletten.
Tyvärr var glasen inte tillräckligt insynsskyddade ;-) så jag har satt frostad plastfilm på den här sidan.
Dagdåd som står under klockan är ett ord jag snott med mig från min vistelse i Ellen Keys hem Strand.
 Utsikten är inte så vacker just nu, men jag har en plan och till våren ska jag fortsätta på den :-)
Har planerat bakgården som en klassisk bakgård med torkvinda, komposter, trädgårdskök/förråd och cykelförråd. Lite grönt ska det bli där också, skissen kan du se HÄR
Och HÄR hur långt jag kommit.

Tillbaka till köket och vardagsrummet.
Så här ser köket ut på lite avstånd.

Vardagsrummet  från två håll.
 Som ni ser gillar jag Gustav Klimt ;-)


Nästa visning fortsätter genom den här dörren :-)
Ses snart !
HÄR fortsätter visningen :-)

This was a second tour around our house.
Next time you will visit our kids wing ;-)

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag måste säga att det är en av de finaste hemmen jag sett!Jag ser var du "gömmer" dina sådd-burkar...det är snart dags att ta fram dem , eller hur?

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Jag gillar verkligen vardagsrummet, härlig höjd och rymd!
    Kram

    SvaraRadera
  3. super fint och sen ligger ju erat hus så bra så ;) Kram på dig .

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...