WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

torsdag 16 augusti 2012

Impecta - min fröleverantör

I går låg detta i brevlådan:
 PAKEEET! :-)
Från Impecta.
En massa fröer...
 Dessa: Slanggurka, Mangold, Tomat, Vaxböna, Sockerärt, Kamomill, Spånadslin och Tuvad sömntuta får ligga till sig till våren.

De här två Portlak och Baobab ska sås NU!
(ja, till helgen då ;-))
Portlak var det flera år sedan jag hade och blev påmind av en Saltå Smakråds kollega. Tack, Anna-Therese :-) 
 Baobab är ett apbrödsträd.
Frukten används bl.a. i kryddor.
Dessa kryddor kommer från Sydafrika och är jättegoda.
Baobabträdet ska sås i kruka inne, men trivs ute på sommaren.
Ska bli spännande att se hur stort det är nästa sommar om jag lyckas få ett.


ALLA de här ska i backen under september - november är det tänkt.
Planerar en lugn vårsådd!
Salladslök, Röd salladslök, Morot, Palsternacka, Blåklint, Gammaldags blåklint, Ringblommor, Prästkrage, Bäckveronika, Borstnejlika, Romersk riddarsporre och Äkta johannesört.

I dag damp denna ner i lådan....
Längtar bara mer o mer till hösten :-)

Yesterday I received a parcel with lots of seeds, both for direct seeding, autumn sowing and for spring sowing :-)
Today the magazine Fixa Höst ( To Fix Autumn) waited for me.
Looks like the autumn getting better and better!



1 kommentar:

  1. Höstar är härliga årstider. :)
    Impectas baobabs har jag sått, och fått upp, men de överlevde inte. Tur att du inte är jag, så det ska bli kul att se hur det går för dina :)
    Ha tålamod medan de gror dock, för de kan ta flera hundra dagar har jag för mig.

    Portlaken sådde jag i våras och de tog sig jättefint, men däremot är mina plantor lite rangligare än jag hade tänkt. Det kan ju bero på jordmån och temperatur förstås.

    Så du menar att det kan vara läge att höstså lite? Hmm... jag ska nog ta en liten funderare jag... själv har jag ju (av nåååågon anledning)bytt leverantör från Impecta till Frö Med Posten. Det kan ju vara schysst att lämna in några beställningar där efter att ha utnyttjat det generösa presentkortet.

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...