WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 8 augusti 2012

Hälsingland - Svartsundsrännan - Wij trädgårdar - Överraskning

 På vår väg hemåt stannade vi till i Söderhamn, Vågbro, en snabbis, när vi skulle ut till skärgården för att hälsa på vänner.
I huset ovan bodde jag under lågstadiet.
På bilden nedan är jag med en gammal "kompis".
Helt otroligt att den fanns kvar.
 Mamma och jag tog en paus i Skärså...
 där vi gottade oss med Hälsingeostkaka, något helt annat än ostkaka i södra Sverige.
Supergott med hjortronsylt.
HÄR hittar du receptet.

Hos fam. Hedmans i Morviken kunde jag inte låta bli att fota denna skapelse :-)
Vädret var sådär, men vad gjorde det när vi kunde sitta på deras underbara veranda och prata minnen och skvaller ;-) 
Vi hann också med en promenad till Svartsundsrännan, som från början var en naturlig farled som omnämns så tidigt som 1374, när Biskop Birger Gregersson passerade där.
På grund av dåligt underhåll som muddring mm. riskerade den att växa igen och Skatön, som ön utanför fastlandet heter, riskerade att införlivas med fastlandet.
I januari 2006 sattes arbetet igång och 3 dec 2007 var hela restaureringen klar.
Allt bekostades av sponsorer, privata och företag. T.ex. fam. Hedman och min pappa :-)
Så här såg det ut på 20 talet.
 Bron färdig över till Skatön
 Flygbild över det färdiga resultatet.

Dagen efter for vi hem via Wij trädgårdar i Ockelbo.
Jag har inte varit där sedan 2004, om jag inte minns fel.

Direkt vid parkeringen fick vi oss en lektion i plantering...det går att plantera i allting :-)
Lampskärm, skor och bärplockare t.ex.


Visst är det vackert!

Carl von Linné var en klok man :-)

Det fanns en hel del inspiration till min trädgård...
Projekten lär aldrig ta slut.
Nu blir det hem och hugga ved :-)
Har ni inte besökt Wij, så gör det, ni kommer inte ångra er!

Vad skådar mitt norra öga när jag kom hem :-))
Mina grabbar har fixat störarna åt mig...så nu blir det gärsgård!

The last days of our trip was filled with memories and a lot of inspirations.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...