WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

fredag 4 maj 2012

Botswana - Rapport 6 - Växter del 3

 Den dagen som vi tillbringade med Lolo gjorde vi ett besök på den Botaniska trädgården.
Den såg inte mycket ut för världen först, men när en guide kom för att visa oss runt och berätta lite om växterna så blev det intressantare.
Botswana är inte ett så bördigt land som ni säkert vet. 
En stor del består av Kalahariöknen.

Mina bilder blev inte så bra så jag har lånat några bilder.

Candelabra en mycket giftig växt.
Kan irritera en om man står nära den.

Hoodia är en växt som tar bort hunger och törst, om man skulle vilja prova ;-)
(IUCN Photo Library © Jonathan Davies)


Mopane - typiskt afrikanskt träd
(DECLAN MCCULLAGH PHOTOGRAPHY)

med fjärilsformade blad
(wikipedia Bild)

där dessa maskar trivs...
Dessa är tillagade o torkade.
Vi hade med ett par påsar till en vän från Gaborone, som bor här i stan.
Har själv aldrig smakat och kommer inte göra det heller :-S

Den här växten skulle man kunna tro att den dött...
 ....men efter lite regn så...




Det här trädet kommer jag ej ihåg vad det var för nåt...
 ....men det var stort

Fick med mig lite frön hem som jag ska testa att så.

This was a little report on domestic plants of Botswana.

1 kommentar:

  1. Väldigt fascienrande hur växterna har anpassat sig till extra torka på detta sätt.

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...