WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 27 januari 2016

Hösten 2015


Vet inte om jag kan kalla mig bloggare längre...
Förskräckligt dålig ordning på inläggsfrekvensen.
Senaste inlägget lades 17 september 2015!!!
Då fick ni en längre rapport över sommarens bedrifter.

Nu får det väl bli en över höstens :-)
Efter tre års studier såg jag framför mig en rätt arbetslös höst, men så blev inte fallet.
Förutom mitt arbete som hantverkslärare på särskolan Ståthögaskolan och workshops på Stadsmuseet och Konstmuseet har jag under hösten arbetat med Hem och konsumentkunskap på waldorfskolan här i stan.
Fick frågan och kunde inte tacka nej då jag tycker det är viktig kunskap och så brinner jag för waldorfpedagogiken, som jag saknat under mina tre studieår.
Plättar gillas av de flesta :-)
Klass 6 fick skapa i marsipan veckan innan jul. 
Det mesta hamnade i magen, istället för att ta med hem ;-)

På Ståthögaskolan har vi skapat en hel del under hösten och även gjort en del studiebesök.
Vi var till Rejmyre glasbruk och under hantverkslektionerna därefter målade vi på glas som fyndats på Myrorna.
 Vi kollade in Göta kanals slussar vid Mariehov och Söderköping.
 Orga kvarn bjöd på flera spänningsmoment både utanför kvarnen när vi gick utöver vattenfallet som tidigare nyttjades som vattenkraft för att driva kvarnen,  och inuti där vi fick se hur produktionen går till med hjälp av olika maskiner.
En del av sortimentet.

 Ett annat mycket spännande studiebesök var hos Trikåby, där de som namnet viskar om producerar trikåtyger. Bland annat i ull som blir underställ som sys i Östersund, Woolpower.

 En rundstickningsmaskin
 Inför höstlovet ordnade vi en liten höstfest och bakade godsaker.
Äppelmuffins och solroskaka

Hantverket fortsatte med bland annat knyppling som resulterade i fina armband.
 En fyr gjordes av gjutrör i papp, en glasburk och elektrisk belysning.
Där fick vi jobba lite med el-lära.
 Terminen avslutades med ett textilt konstverk där vi förstorade ett fotografi.
Ser ni vad det föreställer?
Ledtråd: Europas längsta allé, åtminstone då den anlades 1914.


Förutom skolarbetet så har det också hänt lite privat.
Första helgen i september tog jag med min man till Kopparholmarna, där vi var ö-värdar.
2014 var jag där själv.
Det var rätt kallt och ruggigt väder så vi fick inte mycket besök.
Ett enda par herrar som landade på stranden i varsin kajak för lite förmiddagsfika på söndagen.
Dock njöt vi båda av vistelsen så mycket att vi i år 2016 bokat in oss för en vecka i juli.
Vy mot Arkösund
 Sällskapssjuka får fanns det några stycken i år.
Här till frukosten :-)
 Utsikten från dass är inte så tokig.

Inför Höst på Ön i Skärblacka, satte jag upp en ny väv på min varptyngda vävstol.
 Vi hade verkligen tur med vädret, det var gassande varmt mot husväggen på Smedbruket.
 Den färdiga väven dekorerade jag med några blommor 
Det blev sedan en kudde av det.

Ett par böcker har blivit vikta till dekoration.
 De japanska lyktor som jag skördat i trädgården fick flytta in o pryda ljusslingan runt björken i hallen.
På fredagarna är jag och tre kollegor, handledare i en kvinnogrupp, med medlemmar från olika länder bl.a. Somalia och Turkiet.
Kvinnorna kämpar på med sina symaskinskörkort, syr om och syr nytt, vi fikar och pratar svenska.
Jag försöker komma med på bild när jag tar en groupie ;-)
I oktober var jag på kurs i Eskilstuna för oss som driver eller ska starta integrationsprojekt.
Det var så inspirerande och kul att träffa personer som har en massa idéer.
Har blev det fullt av folk från i stort sett hela Sverige.

Har hunnit med en tur till Kumla och Kavats fabriksförsäljning.
Fick med mig dessa hem, något av det bästa skor jag någonsin köpt.
Nu vill jag dit på kurs och göra mina egna kängor, ett par Konstapeln.
Kolla här: Skomakardag

 Till advent fick jag till detta bus.


Vi fick se vår dotter som Lucia i Linköpings Baptistkyrka, där hennes skola Björkö Fria Gymnasium stod för luciafirandet i år.  

 Önskar alla ett lite sent...


I am a shoddy blogger, but this is my report over my autumn in 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...