WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

torsdag 15 mars 2012

News for the garden

 Det är en hel del som saknas i vår trädgård, bland annat trädgårdsbelysning.
Det jag är inne på är solcellsbelysning och de finn ju i en uppsjö av varianter och prisklasser.
Vad jag förstått så är det inte alltid priset som talar om vilken kvalité produkten har.
Jag har lite svårt att bestämma mig för vilka jag vill ha bara och sen en lite tjockare plånbok skulle inte skada heller ;-)
Luxform visade upp en hel del på mässan i Kista.

Pool har diskuterats vilt här hemma ända sedan husprojektet startade.
På sista tiden har jag varit inne på baddamm, men inte fått med Tom på det tåget.
Nu har jag hittat denna Biodesign pool.

Poolen är ett mellanting mellan traditionellt byggd pool och gjuten cementpool.
Du gräver ut formen du vill ha på din pool och stöter du på berg behöver det inte sprängas bort, utan poolen formas efter det.
Ett naturligare inslag i din trädgård och mindre volym vatten.
Den byggs upp i fyra lager, först en geotextilduk följt av en vattentät liner vars elasticitet klarar alla rörelser i marken. Därefter gjuts två lager granulerad natursten i kombination med speciella hartser. Första lagret är grovt och det andra slätt. Genom denna metod kan man gjuta in stenar och trappor mm.

Metoden är framtagen i Italien av en man som tidigare anlagt dammar och konstgjorda sjöar.
Formen och vattendjupet gör att vattnet lättare värms upp naturligt och poolen tar ingen skada av is och snö  då vattnet beter sig som i en vanlig sjö/damm

Vattenreningen sker genom saltfiltrering.


Du kan även få aeroterapeutisk massage installerat i poolen, vattenfall och fontäner.

Stenblandningarna finns i en mängd variationer.


Ett annat stenmaterial för trädgården är betong som jag är mycket förtjust att arbeta i.
På mässan fanns dessa former att köpa för att gjuta själv.
Det är Cattis Steffensen som formgivit dem.
Visst är det snyggt!
Vill du beställa dem kan du göra det HÄR.

Garden Attitude hade monterat upp ett par av sina spaljeér, skärmväggar och de är så vackra.

There are a lot thats missing in our garden, not just trees and plants.
I think that lights in the garden is beautiful, and I would like to have solar cell illuminations.

Pool is something we have discussed in the family since the beginning of our housebuilding plans.
Now I have found a concept that is very interesting.
Biodesign.
The pool is made in stone in the shape you choose.

Concrete is another kind of stone that I love to work with.
At the fair you were able to buy moulds in different shapes.
You can get them through their webshop as well.

The screens from Garden attitude are so beautiful and I think they will match in our garden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...