WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

fredag 14 oktober 2011

Saltå Kvarn inlägg - snott rakt av ;-)

Det här inlägget av Johan Ununger (VD, Saltå Kvarn) på Saltå Kvarn bloggen är så bra så jag har kopierat det rakt av för att sprida det!






Så länge som priset är den enda avgörande faktorn i dagligvaruhandeln så kommer det att gå åt skogen med miljön, djuromsorgen, smaken och Östersjön. Man hör ofta att det är konsumenten som bestämmer att priset är den viktigaste parametern när man handlar mat, men jag vill hävda att det är branschen själv som bestämmer utifrån vilka kriterier man vill bli bedömd. Och dagligvaruhandeln har bestämt att vi ska välja varor och butiker med avseende på pris. Man skulle kunna tänka sig att man valt något annat, varför inte smaken. Då skulle vi mötas av skyltar som annonserade ut att idag har man fått in särskilt goda tomater. Och det har i alla fall jag aldrig sett. Och utan denna information, hur ska jag då kunna välja med avseende på smak? Jag får inte ens chansen.
Men egentligen är det ingen revolution som krävs i matbranschen. Vi behöver egentligen bara betrakta mat på samma sätt som vi betraktar vin. För vem skryter med att ha köpt så billigt vin som möjligt till helgen. När det gäller vin pratar vi helst om smaken. Tänk när det även gäller maten. Vinbranschen har något att lära oss som arbetar med mat. Det är det som är bakgrunden till att vi på Saltå Kvarn har tre olika viner i sortimentet.
Och nu vill jag paradoxalt nog säga något om priset på våra viner. Alla tre våra viner är nu prissatta under 100 kr. De finns i beställningssortimentet vilket kräver lite tålamod. Men det har ändå blivit enklare eftersom man nu kan beställa från Systembolagets hemsida. Här är länkar till våra tre viner. /johan




2 kommentarer:

  1. jag gillar inget vin . Har testa flera men inget är gott . Håller mig till cider . Ska till Kimstad på marknad idag vid kyrkan .

    SvaraRadera
  2. Jo vi hade Linas matkasse varannan vecka innan och det var jättebekvämt. Men jag blev lite trött på hennes recept. Nu har jag ju ett avtal med Ica, om att jag skriver om deras kasse, så nu tycker jag att det är ok att hämta den, men sedan om jag ska fortsätta så väljer jag nog en som kommer hem till mig. Å andra sidan måste man ju ändå handla mjölk och bröd
    kram

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...