WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

söndag 21 oktober 2012

Saltå Kvarn träff

I slutet på förra veckan tog jag en paus från studierna och for till Stockholm för en träff hos Saltå Kvarn.
Vi  i Saltå Kvarns smakråd träffas ett par gånger per år och får olika uppdrag löpande under hela året.
Ett mycket trevligt "arbete".
Kvällen började med att vi välkomnades med ett valfritt glas juice eller vin.
Jag valde vin, Saltå Bordeaux :-)
Som tillbehör fick vi bröd som vi doppade i smaksatta olivoljor och salt :-9



Två goda böcker jag kan rekommendera!
Den uppslagna med bullarna är Smaker från Saltå Kvarn: maten brödet kakorna.
Den andra heter Året Runt med Saltå Kvarn.
Fulla med goda och nyttiga recept!

Snygg vedförvaring!

 En massa gott bröd!

Vi fick provsmaka denna exklusiva Balsamico från Modena.
690:- flaska på 100 ml.
Så himmelskt god som man knappt kan föreställa sig.
Den är en ren Balsamico, alltså endast reducerad och fermenterad druvmust och lagrad minst 12 år
  Innan Sara Herza, inköpschef på Saltå började föredraget om Balsamicon från Modena, hade vi möjlighet att handla. Då jag reste med lätt bagage blev det endast bröd och syltad ingefära som inhandlades. Vi fick också med oss en Aceto Balsamico Modena Invecchiato hem. 
Denna Balsamico är  utspädd med vinäger, till skillnad mot den dyra varianten, men har fortfarande den 6% syran som krävs för att bli godkänd som Balsamico och kostar 139:- för 250 ml.
Vi fick provsmaka även denna med parmesan ost.
Så här säger Lena Ekman, pressansvarig på Saltå Kvarn om denna Balsamicon:
– Några droppar vällagrad balsamvinäger på en bit parmesanost under ett besök i Modena i Italien. Det räckte för att vi bara måste lansera den i Sverige
 Här kan du läsa hela historien om familjen Cattani som levererar Balsamicon till Saltå.

Vårt uppdrag denna gång blev att prova fram nya müsliblandningar
Jag har gjort en blandning som jag blev nöjd med, som blev så här:
3 dl basmüsli
5 msk hirsflingor
5 msk quinoapuffar
1 msk syltad ingefära
3 msk torkade blåbär
3 msk torkade jordgubbar
Lagom sötma o tuggmotstånd och sting från ingefäran!

Efter samkvämet tog jag tuben till min syster med familj och fredagen tillbringades med denna goding och hans mor :-)

 Vi tog bussen till stan, tittade in på Svenskt tenn och gick sedan till Rosendals trädgård där vi åt lunch. Avslutade med ett varv på Åhléns innan tåget gick hem igen.

Ett perfekt avbrott från studierna :-)

At the end of last week I went to Stockholm for a study break.
A perfect one!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...