WELCOME!

I´m glad to see so many guests from all over the world.
In the end of every post I write a summary in english.
Please use the translation gadget and look around.
Be kind and leave a mark :-)

onsdag 14 mars 2012

Möbler och utställningar från Rum o Trädgård

 Denna grupp Vaxholm från Green Garden Home, var en av de saker jag bestämt mig för att titta närmare på innan jag åkte till mässan.
Möblerna var mycket bekväma och är säkert mycket hållbara.
Bordskivan som är gjord i underhållsfri Durastone var dock lite skrovlig, så min tveksamhet ligger i hur lätt den är att torka av!?
Annars tycker jag den är oerhört snygg, bekväm och värd sitt pris på ca. 10.000:-

Denna divansoffa skulle passa utmärkt i trädgården och kan nyttjas året om:-)


ECO FURN visade en EcoChair.
Stolen utmanar andra liknande stolar i exotiska träslag.
Denna tillverkas i björk, al, lärk, ek och furu.
Finns även att få i färgerna vit, grå, svart och brun.
Stolen har inga metalldelar utan sitter ihop med hjälp av hamparep.
Designen möjliggör två olika sittlägen och stolen formar sig efter varje persons unika form.

Lagerhaus hade dukat upp tre bord i olika färgställningar
Jag gillar "så klart" denna ovan mest, då jag är svag för det svartvita med gult inslag :-)
Johanna Cargioli, marknadschef på Lagerhaus talade på seminariet om att det ska vara enkelt och roligt att förnya hemmet med små saker.
Här ser ni några exempel på vad de har att erbjuda.

Det fanns flera utställningar  och dukningar på mässan som designats av mer eller mindre kända personer.
En av de jag fastnade för var denna som är ett långbord placerat i en pergola.

Den är arrangerad av Ann Hadell och Boris Schneider, Lantliv & Trädgård i Bromma.
De har inspirerats av Kröyers målning "Hipp, Hipp, Hurra"

En annan utställning var
Kaffestund i Brissund
Där den gotländska naturen har inspirerat Norrby Trädgård till en vardagsfest.

Slottsträdgården i Ulriksdal hade gjort en lite udda utställning.
Strandhäng/Lyxpicknick
 Så här säger Bosse Rappne om idén: "Anders o min idé kring mässans festtema är lyxen förknippad med en picknick.
Idag ska alla människor vara uppkopplade och nåbara överallt. Det är ju inte som förr, då man packade korgen med mat,dryck och filtar för att bege sig till en plats där mamma och pappa läste en bok i skuggan av ett träd och barnen lekte kull på gräset. Som i Madickenfilmerna. Den lyxen att bara vara - i sällskap av en festlig picknickkorg, familj och goda vänner - är vad vi vill lyfta fram"
Anders Hansson säger så här om vad som är lyx för honom: " Att våga vara ouppkopplad, stänga av telefonen. Sitta på en stubbe i svampskogen, dricka varm choklad och äta en skogaholmslimpmacka med ost. Lyssna till vindens sus i granarna. Känna doften av fuktig mossa och njut. Detta är lyx för mig"

I Köksträdgården huserade Rune Kalf-Hansen och Hannu Sarenström.
Under kamratligt gnabbande tillagade de enklare måltider, som vi besökare fick smaka och även till viss del hjälpa till med att tillaga, ex. hacka och skiva rotfrukter.
Det var inte lätt att fånga dem på bild, då de for omkring en del, men till slut bad jag dem att posera tillsammans med Lena Linderholm som kom till köket och talade om att tillvarata överbliven mat och råvarornas betydelse mm.
Lena fyllde Pensionär samma dag!

Här blir jag bjuden på surdegsbröd med grön röra :-) 

Lena talade även på seminariet om trädgårdsarbete och odlande som får många att må bättre.
Hon delade med sig av sina egna erfarenheter efter att varit sjuk i bröstcancer i ett och ett halvt år.
Avslutar med en bild på Hannus bok Sommarkalas.
Hannus föredrag på seminariet handlade om att nu när värmen kommer tillbaka måste vi passa på att  sitta ute och äta. Han förespråkade enkel mat, vin och ännu lite vin ;-)

At the fair Room and Garden I spotted some furniture I would like to have in my garden and at our patio.
I listened to some seminars and most of them was about enjoying life and our gardens the easy way.
Using natural methods and eating simple but good food.

2 kommentarer:

  1. Hej, inser att vi var på samma bloggträff men vet ändå inte riktigt vem du är. Men hörde inte alla namnen när hillevisan presenterade er alla. Syyynd men nu hittade jag hit i alla fall. Önskar dig en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. OJ vad mycket inspiration! Kan tänka mig att det var härligt att spatsera runt där!!
    Divansoffan...hur snygg som helst!
    Skulle inte göra ont direkt att ha den hemma i trädgården!!
    kram till dig!!

    SvaraRadera

Blir glad om du kommenterar mitt inlägg.
Jag undanber mig reklam i detta fält. Maila mig för ev. samarbete :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...